onsdag 10. oktober 2012

God bok

Et lite boktips fra meg i dag:
Duevokterne av Alice Hoffman


Handlingen er lagt til noen tiår etter Kristi fødsel og vi møter flere kvinner som av ulike grunner har begitt seg på vandring til klippen Masada like vest for Dødehavet. Sammen med en stor gruppe jøder forsøker de å verne seg mot romerne. Romerne farer brutalt frem, ødelegger landet deres, og gjør befolkningen til slaver.

Handlingen baserer seg på virkelige hendelser, men forfatteren han malt frem noen nydelige kvinneskjebner som befolker historien og gjør den levende. Da jeg begynte å lese, irriterte jeg meg litt over språket som jeg opplevde som litt vel "blomstrende" Jeg liker et renere språk uten alt for mange klisjeer, men etter å ha lest en stund, trådte dette i bakgrunnen og jeg ble oppslukt av fortellingen. 

Det fremste tegnet på at en bok er god er at tid og sted forsvinner
 ... og det var absolutt tilfellet med Duevokterne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar